Waar zon is, is (hopelijk) ook schaduw !

N
aast een zonnige kant, heeft zonlicht ook een schaduwzijde. Teveel zon kan ervoor zorgen dat onze huid
verbrandt met alle vervelende gevolgen van dien. Dus: van de zon moet u lekker genieten, maar doe het wel
verstandig. De huid moet beschermd worden tegen een overdosis zonlicht. Dat geldt voor volwassen, maar zeker
ook voor uw kinderen. Hun huid is extra gevoelig voor de straling van de zon. Verbranden betekent dat huidcellen worden beschadigd. Omdat kinderen nog in de groei zijn, kost het meer tijd om beschadigde huidcellen te
herstellen. Hieronder staan 10 tips om uzelf en uw kinderen goed te beschermen tegen de zon.

1.) Probeer de intensieve middagzon tussen 11.00 uur en 15.00 uur te vermijden.
De intensiteit van de uv-straling is rond deze uren 150 keer hoger dan op de andere
uren van de dag. Zelfs bij bewolkt weer gaat ongeveer 60% van de uv-straling gewoon
door het wolkendek heen. Zoek rond de middag dus de schaduw op. Tevens kunt u
activiteiten in de open lucht beter vóór of na de middag plannen.
   
2.) Laat ieder voorjaar de huid weer langzaam wennen aan de zon. Hiermee voorkomt
u dat de huid verbrandt. De zongevoeligheid is afhankelijk van het huidtype en dit is weer
gebonden aan de zonnebrandcrème factor (SPF). Maar zelfs een huid die gewend is aan
de zon en beschermd is met zonnebrandcrème zou niet langer dan 20 minuten aan de
gloeiende zon moeten worden blootgesteld.
   
3.) Alle parasols zijn niet hetzelfde er zijn verschillen in de soort stof (polyester, olefine,
dralon of acryl) en de stofdikte (aantal gram/m²). Ook spelen weerbestendigheid, licht-
echtheid en vooral bescherming tegen uv-straling een belangrijke rol. Bij dit laatste is de
uv-beschermingsfactor (UPF) essentieel. Bij factor 50+ is men goed beschermd tegen
uv-straling volgens de Australische standaard.
   
4.) Voordurend verandert de zon van positie gedurende de gehele dag. Het is dus heel
belangrijk om de schaduw aan te passen aan de positie van de zon. Daarom is het
verstandig om bij aanschaf u goed te laten informeren of de parasol te kantelen is en
wat de daarbij onstaande hoek is. Dit zorgt er namelijk voor dat er altijd de juiste schaduw
m.b.t de stand van de zon wordt gecreëerd.
   
5.) Vaak wordt de weerkaatsing van uv-straling via de grond onderschat. Dit is wel
afhankelijk van de soort ondergrond zoals gras, zand, water, beton of stenen bestrating.
Maar de uv-straling kan via een omweg u alsnog bereiken. In sommige gevallen versterkt
weerkaatsing zelfs de uv-straling. Daarom bent u onder een parasol maar gedeeltelijk
beschermd. Hierdoor is het raadzaam om ook in de schaduw zonnebrandcrème te
gebruiken en een t-shirt te dragen.
   
6.) Water op de huid werkt als een lens. Als het lichaam nat is van zeewater, chloorwater
of transpiratie, kan ongemerkt een flinke verbranding ontstaan. Door de wind en het water
blijft het lichaam namelijk lekker koel en wordt de kracht van de zonnestralen niet gevoeld.
Droog daarom na een verfrissende duik de huid goed af. Ook als u daarna weer in de
schaduw gaat zitten.
 
   
7.) Houdt kinderen onder de 12 maanden het liefst helemaal uit de zon. Laat kinderen in
het voorjaar langzaam wennen aan de zon. Hierdoor ontstaat een verdikking van de huid
die een natuurlijke bescherming tegen de zon biedt. Smeer kinderen altijd een half uur
voordat ze de zon in gaan goed in. Kleding in combinatie met zonnebrandcrème 
(±factor 30) is de beste bescherming. Herhaal het insmeren elke 2 uur en haal de
kinderen op tijd uit de zon. Bescherming blijft nodig, ook in de schaduw. Gebruik altijd een aftersun.
   
8.) De huid eigen beschermingsmechanisme is de vorming van melanine onder invloed
van de zon. Door bruin te worden beschermt de huid zichzelf als het ware, maar dit is niet
voldoende. Kies een zonnebrandcrème die zowel tegen UV-A als UV-B beschermt met
een (SPF) van minimaal factor 20. Het duurt ongeveer 30 min. voordat crème ingetrokken
is en zijn werk goed kan doen. Vergeet niet om je daarna regelmatig in te blijven smeren.
 
   
9.) Zowel een spray, lotion of crème bieden even goede bescherming tegen de zon. Wel
is het heel belangrijk om u goed in te smeren. Ongeveer een 'hand vol' voor elke insmeer
beurt van de gehele huid is niet overdreven. Zuinig smeren geeft een veel lager bescherm
factor dan op de verpakking vermeld staat. Gebruik na het zonnen altijd een aftersun.
Het blust de huid en brengt de vochtbalans van de huid weer op orde.
 
   
10.) Geniet verstandig van het mooie zomerse weer maar zoek regelmatig de schaduw
op en draag zonbeschermde kleding. Kleding die speciaal ontworpen is voor zon-
bescherming heeft vaak een beschermingsfactor (UPF) vermeld op de labels. Draag eventueel een pet of hoed met brede rand, zonnebril met beschermingsfactor UV400 en
kies de zonnebrandcrème met de juiste factor die bij uw huidtype past.



Let op de zonkracht tijdens buiten activiteiten. De zonkracht geeft een indicatie van de maximale tijd die we in Nederland zonder gezondheidsrisico's onbeschermd van de zon kunnen genieten, zowel bij zonnig als bewolkt weer. De temperatuur heeft geen invloed op de zonkracht : op een koele zonnige dag kan deze even sterk of zelfs
sterker  zijn dan op een warme bewolkte dag. Zonkracht wordt uitgedrukt in een uv-index die kan variëren van
0 (geen uv) tot 10. Landen die dichter bij de evenaar liggen kunnen zelfs een uv-waarde van 15 of hoger halen.
Hoe hoger de uv-waarde, hoe sneller de huid verbrandt.

In de onderstaande tabel is globaal aangegeven hoe lang onze huid gemiddeld de zon op het midden van de dag
kan verdragen. Dit is dus het maximale aantal minuten voor verstandig zonnen. Na deze periode moeten beschermende maatregelen worden genomen zoals het dragen van een pet/hoed en van zonbeschermende
kleding maar ook het gebruik van zonnebrandcrème met een zonbeschermingsfactor (SPF) van minimaal 20.

  Zonkracht
 
 Omschrijving in het
 weerbericht
 Niet langer onbeschermd in
 de zon  dan .... minuten
 Huid verbrandt
 

1 -2

  vrijwel geen

  100 - 50

  -

3 - 4

  zwak

    35 - 25

  -

5 - 6

  matig

    25 -15

  gemakkelijk

7 - 8

  sterk

    15 -10

  snel

9 - 10

  zeer sterk

  minder dan 10

  zeer snel
    en hoger      

Tabel 1. De zonkrachtschaal van het KNMI i.s.m. KWF Kankerbestrijding.